Заняття з самовиховання
«Воля і труд дивні сходи дають»
Мета: Вчити виховувати силу волі,
наполегливість з метою формування стійких звичок; розвивати свою пам’ять; на
прикладах самовиховання видатних людей показати, чого може досягти людина в
житті.
Слово вчителя
Сьогодні ми поговоримо про кожного з
нас. Про наші здібності, характер, волю, почуття, інтелектуальні можливості.
Запрошуємо подумати про себе, глибше пізнати самого себе, навчитися
проектувати, творити свій характер, свій внутрішній світ, своє «я». Важко уявити,
що хтось не відчуває бажання зробити щось значиме в своєму житті. Іноді таке
бажання залишається красивою мрією, іноді отримує втілення в різних видах
вдосконалення − фізичного, інтелектуального. Для того, щоб пробудити приховані
в нас можливості, наші дрімаючі сили, необхідна постійна, систематична робота
над собою, яку і називають самовихованням.
В. О. Сухомлинський писав: «Воля для духовного життя те ж, що бурхливий потік води
для млина. І виховання духу полягає насамперед у вмінні володіти собою. Де
найтонше коріння і найменші струмки цього людського уміння? Вони — у напруженні
вольових сил, у подоланні труднощів, у тому, що людина примушує себе робити те,
що складніше. Труд душі, діяльність духу — це могутня сила, що створює сильну,
незламну людину. Цей труд має починатися у ранньому дитинстві, тільки-но людина
зіпнулася на ноги».
Вправа «Мікрофон».
Уявляючи себе учасниками інтервꞌю, учні
по черзі пояснюють вислів: «Без
наполегливої праці немає ні талантів, ні геніїв».
Бесіда-роздум.
Вихователь
пропонує учням поділитися на дві групи. Кожна група учнів обговорює
поняття «сила волі». Допоможуть їм сформулювати основні складові даного терміну наступні запитання:
1.
Наскільки
людині важливо мати силу волі?
2.
Чи
може безвольна людина досягти успіху у житті?
3.
Що
значить володіти собою?
4.
Чи
важко виховувати в собі силу волі?
Словничок.
Робота над визначенням терміну «сила
волі». Підведення підсумку роботи в групах.
Сила волі – це здатність людини свідомо керувати своєю поведінкою.
Творче завдання «Проект «Складові сили волі».
Створити проект у вигляді схеми.
Приклад схеми проекту.
СИЛА ВОЛІ
|
бажання
|
витримка
|
цілеспрямованість
|
дисциплінованість
|
самостійність
|
сміливість
|
Наполегливістьь
|
віра
|
Обговорення запропонованих проектів.
Слово вчителя
Той, хто буде слідувати правилу постійності, говорить
китайська мудрість, як би він не був невихованим, неодмінно стане вихованим, як
би не був слабим, неодмінно стане сильним. Але лінь є головною перешкодою на
дорозі самовиховання. «Більшість людей для досягнення своїх цілей скоріше
здібні на велике зусилля, ніж на довготривале і наполегливе, − лінь або
непостійність заставляють їх губити плоди кращих начинань, і вони часто
дозволяють випереджати себе тим, які йшли після них і йдуть повільно, але
впевнено», − так висловлював свою думку французький письменник Лабрюйер.
Французький письменник Ларошфуко стверджував, «що для досягнення бажаного нам
не вистачає скоріше наполегливості, ніж засобів». У давньому літературному
джерелі Індії говориться: «Якби хто-небудь у битві тисячократно переміг тисячу
людей, а інший переміг би самого себе, то саме цей інший − найбільший
переможець у битві». Перемога над самим собою, подолання душевної ліні − це важлива умова
самовиховання. Самовиховання доступне кожному. «Самий жалюгідний з нас володіє
все-таки яким-небудь даром, і якби не був цей дар звичайним, але складаючи нашу
особливість, він може при правильному застосуванні стати даром для всього
людства».
Виступи членів інформаційного центру.
1 учень. Рух
по дорозі самовиховання − це підйом вгору людини, яка тягне за собою воза −
тільки його відпустиш, він покотиться вниз. Кожна нормальна здорова людина
потенційно, по притаманним їй даним, здібна до оволодіння будь-якою діяльністю. Історія життя людей різних часів і народів −
кращий доказ цього. Природа наділила людей різними здібностями. Але вчені
доводять, що для розвитку здібностей необхідні працелюбність і наполегливість. Здібності, талант − це
передусім праця. Художник Рєпін почав у 3 роки вирізати фігурки з паперу, в 6
років − добре малював фарбами. Моцарт почав у 3 роки грати на клавесині, а в 12
років − написав першу оперу. Прокофьєв створив перші музичні твори у 8 років. А
Ісаак Ньютон, коли йому було 7 років, уже конструював сонячні і водяні
годинники, вітряки. Великий вчений Едісон сказав: «Геній − це на 1 відсоток
натхнення, а на 99 – потіння». Цікаво відмітити, що люди, яких ми відносимо до
числа талановитих і геніальних, часто підкреслювали велике значення в їх
творчості постійної, наполегливої праці. «Я, − пише Шаляпін, − взагалі не вірю
в силу таланту без наполегливої праці». Як говорить японська мудрість: «Великий
горщик ліплять довго, великий талант доспіває не відразу».
2 учень. Тільки
завдяки невпинним вправам, наприклад, Демосфен став великим оратором. З далекого минулого до нас дійшли відомості про життя і
діяльність Демосфена. Одного разу молодий Демосфен почув виступ одного з
ораторів. Він був вражений силою впливу слова на велику кількість людей. З того
моменту його доля була вирішена. Він поставив перед собою завдання стати
оратором. Але з самого дитинства Демосфен був дуже хворобливий, у нього був
слабкий голос, неясна вимова і коротке дихання, яке порушувало зміст
вимовленого. І Демосфен почав готувати себе до ролі оратора. Він навчався
мистецтву красномовства у видатних ораторів свого часу. Він влаштував собі в
підземеллі кімнату для занять і, йдучи туди кожного дня, вчився ораторській
грі, а нерідко залишався там і на два місяці підряд, побривши собі половину
голови, щоб від сорому неможливо було вийти на вулицю. Щоб виправити неясну,
шепеляву вимову, він, вкладаючи в рот камінці, читав напам’ять уривки; голос
укріплював бігом на крутих підйомах і вимовляв довгі фрази, не переводячи
дихання. Так крок за кроком перемагав Демосфен недоліки, вперто розвивав погано
виражені від народження задатки. І його зусилля увінчалися успіхом. Демосфен
став найкращим оратором Античної Греції.
3 учень. Естонський
художник після поранення залишився без рук, але продовжував писати картини
пензлем, затиснувши його пальцями ніг.
Згадаємо сьогодення. Скільки воїнів, захищаючи
незалежність нашої країни на сході, були
тяжко поранені, залишилися без
ніг. Потім, після
лікування, реабілітації навчилися ходити на протезах, займаються спортом і беруть участь у міжнародних змаганнях.
Слово вчителя
Справді
яскраві приклади надзвичайної наполегливості, витримки, сили волі. Але ж не
кожен зможе досягти таких результатів? – скажете ви. Звичайно, і особливо такі
молоді люди, як герой вірша
видатного німецького письменника 15 сторіччя Себастіана Бранта.
Виступ учня-читця.
Клянется часто сын заблудший:
«Уж
завтра-то я стану лучше».
Но это завтра никогда
Не наступает, вот беда.
Как снег растаявший, как дым,
Заветный
день неуловим.
И только одряхлев, глупец
В то завтра вступит наконец,
Расслаблен, немощен уже,
С тоской раскаянья в душе.
Спеши
сегодня лучше стать –
Не будешь завтра так страдать...
Слово вчителя
А ось
зовсім протилежна особистість − цілеспрямована, впевнена.
Автор вірша − Себастіан Брант.
Виступ учня-читця.
Путь его прям − и не свести
Соблазнами
его с пути.
С
пристрастием себе он сам
Чинит
допросы по ночам.
В
бессоннице: как день был прожит?
Не
замышлял ли он быть может,
Иль не свершил недобрых дел?
Что не
успел, не доглядел?
О чем подумал
слишком поздно?
К чему отнесся несерьезно?
Зачем он с
этим поспешил,
Так много времени и сил
На труд
ненужный потеряв,
Зачем на подступе застряв,
Полезный труд прервал, хоть мог
С успехом
кончить, видит бог?
Как смел
он, к своему стыду,
Чужую
пропустить нужду?
Так
взвешивает вновь и снова
Он дело
каждое и слово:
То хвалит,
то хулит, скорбя.
Так мудрый муж ведет себя.
Запитання до учнів.
На кого з героїв ти хотів би бути схожим?
« Дерево Мудрості».
Знайомство з мудрими порадами. Учні
по черзі зривають яблука з «дерева мудрості», читають вислови,
коментують їх.
«Перші кроки завжди найважчі» (Р.Тагор)
«Найсильніший той, хто має владу над собою» (Сенека)
«Якщо знайдеш у житті легку
дорогу, знай: вона не веде нікуди» (Н. Кларк)
«Жодна велика перемога
неможлива, якщо їй не передує мала перемога над самим собою» (Л. Леонов)
«Воля може і має бути предметом гордості значно
більше, ніж талант. Якщо талант − це розвиток
природних схильностей, то тверда воля − це перемога,
що щохвилини здобувається над
інстинктами, над потягами» (Оноре
де Бальзак)
«Не йди найлегшим
шляхом. Вибирай завжди шлях найважчий.
Подолання труднощів підносить людину. Той, кому нестерпно важко і хто подолав
трудність, схожий на альпініста, який досяг найвищої вершини»
(В.О.Сухомлинський)
Сценка «Сила волі і талант»
Учні розподіляються на пари. Одна
дитина з пари – сила волі, друга – талант. Кожна пара складає сценку-діалог про
те, хто з них важливіший – сила волі чи талант.
Слово вчителя
Щоденна праця, а в тому числі і учбова діяльність є хорошою школою зміцнення волі. Якщо в роботі чи навчанні є труднощі, то
подолання їх є ефективним засобом
виховання вольових якостей. Для виховання волі потрібна постійна систематична
робота над собою, яку необхідно розпочинати якомога раніше. Треба пам'ятати, що
вольові якості формуються у вольовій діяльності. Праця завжди була і буде найкращим засобом зміцнення волі.
Дуже важливо доводити кожну справу до кінця, продумувати свої дії, не приймати
нездійсненних рішень, але якщо рішення прийняте, то необхідно домагатися його
виконання. Виховання волі залежить від мети, яку людина ставить перед собою.
Усвідомлення мети загартовує волю.
Скажіть, а важко постійно
контролювати себе і не відступати перед труднощами? Відповіді учнів: Звичайно. Але ніщо не
дається легко. І чим раніше людина починає працювати над собою, над вихованням
своєї волі, тим легше їй йти до
досягнення мети. Талановитість − це завжди постійна, систематична, напружена
праця.
А воля і труд дивні
сходи дають.
Немає коментарів:
Дописати коментар